Cum merge un om fericit? (5 – 7 ani)
Descriere: Copilul este întrebat dacă doreşte să încerce diferite tipuri de mers. Pentru început se va plimba prin cameră, aşa cum se plimba el în mod obişnuit, timp de un minut. Apoi i se va spune să încerce să meargă ca un om foarte grăbit, timpul fiind acelaşi. Mersul va fi schimbat cu unul al unui om nervos, apoi cu al unui om supărat, apoi temător, neliniştit, curios. La un moment dat mersul va fi schimbat cu cel al unui om vesel, finalizându-se jocul cu mersul unui copil mândru de sine.
Observaţii:
- Această activitate poate fi încercată atât de părinte acasă, cât şi în cadrul unui grup de dezvoltare personală. Este potrivit şi pentru categoria de vârsta 7 – 10 ani.
- Emoţiile vor fi adaptate în funcţie de vârsta copilului şi nivelul acestuia de înţelegere.
- Este foarte important să se păstreze ordinea emoţiilor: cele negative vor fi la început, jocul finalizându-se cu emoţiile pozitive, astfel încât jocul să se termine într-o notă pozitivă.
- În exprimarea emoţiilor, corpul are un rol foarte important, deoarece corpul se coordonează cu emoţiile simţite. Mimica, gestica şi postura corpului nu pot fi neutre atunci când ne simţim trişti sau veseli.
- Se vor observa copiiii care nu doresc să participe la joc, sau copiii cărora le este dificil să încerce un anumit tip de mers.
- Dacă unui copil îi este greu să meargă ca un om fericit, înseamnă că este posibil ca în viaţa reală să nu experiementeze des fericirea.
- Copiilor le vine mai uşor să experimenteze mersul unui om care are aceeaşi stare de spirit pe care o au aceştia de obicei. Unui copil, care în majoritatea timpului se simte furios, îi va veni foarte uşor să meargă ca un om furios. De asemenea, copiilor le vine mai greu să meargă având o stare de spirit pe care nu o au de obicei.
Scopul acestui joc este de a oferi posibilitatea copilului de a experimenta diferite emoţii şi stări şi de a observa felul în care aceştia se simt în timp ce experimentează aceste stări. Dispoziţia unui copil care iniţial era supărat se va schimba după acest joc. Va fi acordată o atenţie sporită copiilor care nu doresc să participe la joc, sau care întâmpină dificultăţi să meargă într-un anumit fel.